Αρχαιοπρεπή Καραγκιοζιλίκια

Η έλλειψη ουσιαστικής πολιτιστικής στρατηγικής που να δίνει έμφαση στη παραγωγή πολιτισμού και όχι απλά στη κατανάλωση του, είναι για άλλη μια χρονιά εμφανής. Έτσι αντί να απολαμβάνουμε τους κόπους και τα επιτεύγματα σύγχρονων καλλιτεχνών από τη Σάμο πολύ συχνά αρκούμαστε στο θέαμα, στο κιτς, στις  φιέστες ανυπέρβλητης αρχαιολατρίας, που μας ταξιδεύουν στο όχι και τόσο μακρινό παρελθόν μας (χρόνια δικτατορίας) και σε καταστάσεις καθ’ ολα καρναβαλικές.

Αντιθέτως με τη πολυσυζητημένη παράσταση ΒΑΤΡΑ-Χ, η οποία ενόχλησε πολλούς κριτικούς και λόγιους, τα ΜΜΕ μάλλον χαλαρά βλέπουν τέτοιες «πολιτιστικές» βραδιές. Ξέρουν φυσικά όλοι , ακόμη και οι πτωχοί το πνεύματι τουρίστες με τα κουπόνια και τις φωτογραφικές ανά χείρας, περί τίνος πρόκειται ?

..και γιατί να το κρύψωμεν άλλωστε?!

Advertisements

6 Σχόλια »

  1. Θα μπορούσε να γίνει μια «μεταφορά» του πνεύματος των Ηραίων στη σύγχρονη εποχή..
    Τι ρόλο έπαιζαν οι γιορτές αυτές στο αρχαίο πλαίσιο, μπορεί να μεταφερθεί στο σήμερα και πως;
    Δυστυχώς η τουριστική αξιοποίηση της όποιας παράδοσης, αρχαίας, λαϊκής, λόγιας κλπ είναι πολιτιστικό έγκλημα.

  2. Γ.Σκαπέτης said

    Αγαπητέ μου, το ότι επί δικτατορίας, αυτοί που κυβερνούσαν το είχαν ρίξει στα αρχαιοπρεπή και τις μεγάλες ιδέες, δεν σημαίνει ότι πρέπει να απορίψουμε δια παντός ούτε την ιστορία μας, ούτε και κάποιες εκδηλώσεις που να την θυμίζουν. Τώρα αν κάποιους τους ενόχκλησε η όποια αναπαράσταση των Ηραίων και δεν τους ενόχλησε ας πούμε η κατ΄έτος γιορτή των Σαμίων Αγίων με τα λάβαρα εν μέση πλατεία, είναι θέμα επιλογής και αισθητικής, γιατί δεν νομίζω ότι είναι θέμα ιδεολογίας. Από κει και πέρα την ιστορία μας πακέτο την πουλάμε σε όσους έρχονται να μας αφήσουν τα όποια ευρουλάκια τους. Και τα αρχαία μας επιτεύγματα πουλάμε και τα βυζαντινά και ό,τι άλλο. Αυτό που θα έπρεπε να μας ανησυχεί είναι ότι δεν έχουμε νεώτερα επιτεύγματα να επιδείξουμε. Εκτός κι αν τα μπετά κι οι λαμαρίνες αποκτήσουν σε λίγα χρόνια αξία για έκθεση.

  3. eupalinos said

    Προφανώς δεν νοείται πολιτισμός χωρίς κανένα ιδεολογικό υπόβαθρο άρα οι ιδεολογικές αντιπαραθέσεις είναι αναπόφευκτες. Δεν έχω πρόβλημα με αυτές – είναι άλλωστε και αυτές απαραίτητες στο πλαίσιο μιας υγιούς δημοκρατίας.

    Πολιτισμό επιδεικνύουμε και πουλάμε στα μουσεία, στα αρχαία θέατρα αλλά και στα πανηγύρια και στα διάφορα κέντρα διασκέδασης. Το θέμα είναι να υπάρχει μέτρο, να έχουμε πολιτισμό όλων των βαθμίδων, στοχεύοντας φυσικά πάντα σε ψηλότερα επίπεδο. Πολύ σημαντικό φυσικά, (όπως επισημαίνει και ο Γ.) είναι να παράγουμε πολιτισμό και όχι να αρκούμαστε στην εισαγωγή και κατανάλωση του.

    Δεν βρίσκω καθόλου ανήθικη την οποιαδήποτε οικονομική εκμετάλλευση. Όπως κάθε άνθρωπος καλλιεργεί και εκμεταλλεύεται τα ιδιαίτερα χαρίσματα του έτσι και η σημερινή κοινωνία (Τ.Α., Πολιτεία) οφείλει να αναπτύξει τα συγκριτικά πλεονεκτήματά της και να τα χρησιμοποιήσει προς όφελος της. Φανταζόσαστε ποτέ να λέγαμε σε οποιοδήποτε καλλιτέχνη και γενικά δημιουργό να προσφέρει το έργο του δωρεάν?

  4. είναι αυτονόητο ότι δεν αντιτίθεμαι κι εγώ στην οικονομική εκμετάλευση της τέχνης.
    Ειδικά όμως με τον μαζικό τουρισμό συμβαίνει το εξής:
    Στην προσπάθεια κατασκευής και διατήρησης του «εξωτισμού», στον οποίο σε πολλές περιπτώσεις στηρίζεται η τουριστική βιομηχανία, πολτοποιείται η ιστορία, η παράδοση κλπ και μάλιστα από την υπερβολική έθεση τους και την αναγκαστικά «αβαθή» αντιμετώπισή τους.
    Εν τέλει είτε αρχαιοπρεπής, είτε βυζαντινοπρεπής, είτε φουστανανελοφορούσα η εύκολη αντιγραφή της παράδοσης είναι αντιπαραδοσιακή

  5. Angelos said

    Αχ, καημένε Δαλιανίδη, τη συνταγή σου. Τα έκανες αυτά πολύ ωραία, γρήγορα και κυρίως πολύ πιο φτηνά. Γινόταν και ταινία και τη βλέπαμε στα θερινά σινεμά…

  6. eupalinos said

    χαχαχα.. Άγγελε! Ξέρεις σύμφωνα με έγκυρες επιστημονικές πληροφορίες το κίτρινο πουκαμισάκι με το λευκό παντελονάκι είναι πιστά αντίγραφα θερινής κολεξιόν που βρέθηκε σε αμφορέα (κοινώς τρέντυ κιούπι) που χρονολογείται στα μέσα του 4ου αιώνα Π.Χ. Ο σχεδιαστής παραμένει άγνωστος δυστυχώς. Το γνήσιο συνολάκι θα εκτίθεται στο νέο αρχαιολογικό μουσείο Πυθαγορείου.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: